ŞOK:  Moody’s Türkiye’nin kredi notunu değiştirmedi

Piyasalar gece yarısı yayınlanan Moody’sin Türkiye periyodik değerlendirmesinde not artırımı yapacağına inanmıştı.   Moody’s kredi notumuzda bir revizyona gitmediği üzere, ne vakit bu istikamette bir adım atacağı konusunda da  ipucu vermedi.  Ancak, kıymetlendirme metninden bir sonraki adımını not yahut görünümün yükseltilmesinin daha mümkün göründüğü  seziliyor.  Pazartesi günü mali  varlıkların karara mütevazi de olsa olumsuz reaksiyon vermesi beklenebilir.

Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Moody’s, Türkiye için -kredi derecelendirme hareketi olarak değerlendirilmeyen- periyodik gözden geçirmesini tamamladığını duyurdu.

Moody’s’den yapılan açıklamada, incelemenin, ilgili temel metodolojiler ve son gelişmeler bağlamında derecelendirmelerin uygunluğunu yine değerlendirdiği 16 Ocak 2025’te düzenlenen bir derecelendirme komitesi aracılığıyla gerçekleştirildiği belirtildi.

Açıklamada, “Bu yayın bir kredi derecelendirme hareketi duyurmamaktadır ve yakın gelecekte bir kredi derecelendirme hareketinin mümkün olup olmadığına dair bir gösterge değildir.” denildi.

Foreks Haber’in düzenlediği ankete katılan 14 ekonomistin 13’ü kredi notunun “B1″den “Ba3″e yükseltileceği iddiasında bulunurken, 1’i ise notun “B1” olarak sabit bırakılacağı görüşünü savundu. 11 analist görünümün “durağan”a çekileceği görüş bildirirken, 2 ekonomist “pozitif” olarak korunacağı, 1 ekonomist ise “nötr” beklentisini lisana getirdi.

Moody’s’in takviminde bugün Türkiye ile ilgili muhtemel bir kıymetlendirme tarihi bulunuyordu. Lakin kredi derecelendirme kuruluşları belirtilen tarihlerde bir açıklama yapmayabiliyor.

Moody’s, 2024 yılında Türkiye’nin notunda bir kademe artışa gitmişti. Moody’s’in bir sonraki muhtemel gözden geçirmesi 25 Temmuz 2025 tarihinde gerçekleşecek.

Moody’sin Türkiye yorumu

Periyodik gözden geçirme ile ilgili açıklamada şöyle devam edildi:

“Türkiye’nin B1 uzun vadeli ihraççı derecelendirmeleri de dahil olmak üzere kredi derecelendirmeleri, ülkenin büyük, çeşitlendirilmiş ve sağlam iktisadı, ölçülü bir hükümet borç yükü ve artan mali ve makroekonomik siyaset aktifliği tarafından desteklenmektedir. Bu güçlü istikametler kurumsal zorluklar, dışsal kırılganlıklar ve artan iç politik risklerle dengelenmiştir. Daha ortodoks ekonomik siyasetlere dönüş kredi açısından olumludur, fakat Türkiye’nin makroekonomik dengesizliklerini sürdürülebilir bir halde azaltmak vakit alacaktır ve bir siyaset geri dönüşü riskine tabidir.

Tüketici fiyat enflasyonu, birtakım hizmet bölümlerindeki fiyat artışı yüksek kalmasına karşın, Mayıs 2024’teki %75,4’lük son tepeden Aralık 2024’te %44,4’e düştü. Enflasyon oranının yıl sonuna kadar yaklaşık %30’a düşmesiyle enflasyondaki gerilemenin 2025 boyunca devam etmesini bekliyoruz.

Altın ithalatının azalması, daha düşük güç fiyatları ve güçlü turizm gelirleri de dahil olmak üzere ithalat talebinin sıkışmasından faydalanan cari hesap açığı, 2023’teki GSYH’nın %3,6’sından Eylül 2024’e kadar olan 12 ayda GSYH’nın %0,7’sine geriledi ve takaslar düşüldükten sonra Merkez Bankası döviz rezervleri artık sağlam bir biçimde müspet, bu da dışsal kırılganlık risklerini azaltıyor. Mali duruşun 2025’te daha kısıtlayıcı hale gelmesini, iktisadın daha fazla tekrar dengelenmesini ve enflasyonun düşmesini desteklemesini bekliyoruz.

Türkiye’nin “a2” ekonomik güç puanı, büyük, çok çeşitlendirilmiş ve dinamik iktisadını ve nispeten yüksek kişi başına düşen gelirini yansıtmaktadır.

Kurumlar ve yönetişim gücü, hükümetin ölçülü mali açıkları ve son vakitlerde mali ve makroekonomik siyaset aktifliğinin güçlendirilmesiyle, Türkiye’nin durumunda öteki hükümet kurumlarının operasyonel bağımsızlığını baltalayan başkanlık içindeki yüksek güç yoğunluğu ortasında istikrar kuran “b1” olarak bedellendirilmektedir. “Baa1” mali güç puanı, hükümetin birçok derecelendirme akranından daha düşük olan ölçülü borç yükünü, hükümetin borç metriklerinin para ünitesinin bedel kaybetmesi ve yüksek enflasyona ve berbatlaşan borç karşılanabilirliğine olan hassaslığıyla dengelemektedir. Olay riskine hassaslık, ülkenin politik ve dış kırılganlık risklerine maruz kalmasını yansıtan “b” olarak kıymetlendirilmektedir.

Pozitif görünüm, üst taraflı çarpık bir kredi riskleri istikrarını yansıtıyor. Makroekonomik siyaset aktifliğinin güzelleşen geçmişi ve para siyasetinin yürütülmesinde azalan siyasi müdahalenin ispatı, ölçülü enflasyon ve daha dar cari hesap açıkları da dahil olmak üzere makroekonomik istikrara daha kalıcı bir dönüş mümkünlüğünü artırıyor; bunların yokluğu Türkiye’nin notu üzerindeki temel kısıtlamalardan biri olmuştur. Ekonomik siyaset aktifliğinin geçmişi güzelleşmeye devam ederken, makroekonomik istikrarın yine sağlanmasına ve ekonomik kurumların güvenilirliğinin güçlendirilmesine yardımcı olurken, dinamik iktisadı ve nispeten güçlü mali ölçütleri de dahil olmak üzere Türkiye’nin temel kredi güçlerinin, bilhassa devletin ödemeler istikrarı gerilimi ve uzun müddetli enflasyon şoklarına karşı hassaslığını azaltan yapısal ıslahatlarla birlikte yapılırsa, not üzerinde üst taraflı baskı oluşturması mümkündür.

Yetkililer makroekonomik istikrarı tekrar sağlayan, enflasyonu sürdürülebilir bir biçimde azaltan, iktisadın kalıcı bir biçimde dolarizasyondan arındıran  ve büyümeyi kredi kaynaklı iç talepten uzaklaştıran siyasetleri tesirli bir biçimde uygulamaya devam ederse not yükseltilebilir. Bu da cari istikrar durumunun güçlendirilmesine ve döviz rezervlerinin daha da artırılmasına yardımcı olacaktır. Tesirli makroekonomik siyasetlerin uygulanmasına, örneğin Türkiye’nin güç ithalatına olan bağımlılığını daha da azaltarak yahut fiyatların geriye dönük endekslenmesini ortadan kaldırarak, hükümranın döviz kuru ve enflasyon şoklarına olan hassaslığını yapısal olarak azaltan ıslahatlar eşlik ederse, not üzerindeki üst istikametli baskı da artacaktır.

Pozitif görünüm göz önüne alındığında, not düşürme mümkünlüğü düşüktür. Lakin, enflasyondaki, dolarizasyondan kurtulma ve cari açıklardaki güzelleşmeler durursa yahut bilakis dönerse yahut gelecekteki enflasyon şoklarının uzun müddetli olma riskini azaltacak yapısal değişikliklerle birlikte olmazsa, görünümü muhtemelen durağan olarak değiştiririz.

Yetkililer, güçlü kredi büyümesi, büyük fiyat artışları yahut hükümet harcamalarını denetim edememe üzere özelliklerle karakterize edilen evvelki siyasetlere geri dönerse, aşağı istikametli not baskısı da ortaya çıkacaktır; bunların hepsi, siyaset yapan kurumların güvenilirliğini zayıflatacak ve ölçülü enflasyona ulaşma beklentilerini aşındıracaktır.”

Foreks Haber Merkezi ([email protected])

İlginizi Çekebilir:Yatırımcılar Küresel Ekonomik Görünümden Endişelenirken Altın Tırmanışa Geçti
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

Bulls GSYO halka arz sonrası ilk yatırımı savunma sanayine yaptı
TÜSİAD panelinde ilginç tartışma:  Para politikası enflasyonu düşürmek için yeterli mi?
Atilla Yeşilada video: Piyasalarda yeni fiyatlamalar nasıl olacak? Döviz, borsa, faiz, altın, bitcoin! |
Kuveyt Türk’ten 4Ç2024 kar tahminleri
Jack Daniel’s’dan Trump vergilerine sert tepki
KPMG: Enerji sektöründeki CEO’ların yarısından fazlası yapay zekâya öncelik veriyor
Xbet Resmi Giriş | © 2025 |

WhatsApp Toplu Mesaj Gönderme Botu + Google Maps Botu + WhatsApp Otomatik Cevap Botu grandpashabet betturkey betturkey matadorbet onwin norabahis ligobet hostes betnano bahis siteleri aresbet betgar betgar holiganbet