Gecikmeler ve Kaza Endişeleri: ABD Hava Ulaşımı Güvenli mi?

Amerika Birleşik Devletleri’nin hava ulaşımı, son yıllarda önemli bir baskı altında. Hava alanının idaresi, eskiye dayanan bir sistemle sürdürülmekte ve bu durum büyük bir yenilik ihtiyacı doğurmaktadır. Fakat, havacılık sistemindeki bu büyük değişikliklerin uygulanması çok uzun yıllar boyunca ertelendi. Bu zorlukların üzerine 2024 yılında teknoloji arızalarının yanı sıra COVID sonrası sıkıntılar da eklendi. Sonuç olarak, uçuş gecikmeleri ve iptalleri artmaya devam etti. 2024 yılı prestijiyle, hava ulaşımındaki sistemin daha verimli hale gelmesi ismine kıymetli bir tekrar yapılanmaya gereksinim duyulmaktadır.

Hava Trafiği Denetim Sistemi ve Mevcut Durumu

ABD’deki hava trafik denetim sistemi, 1941’de başlamış ve 1960’larda IBM teknolojisi ile radarlara bilgisayar takviyesi eklenmiştir. Lakin, bu sistem yıllar içerisinde yaşanan artan uçuş sayısı ve teknolojik yeniliklerle uyumsuz hale gelmiştir. 1982’de FAA (Federal Aviation Administration), hava trafik denetimi için kapsamlı bir güzelleştirme planı sunmuş olsa da, bu planlar bugüne kadar büyük ölçüde uygulamaya geçmemiştir. 2020’de 16.8 milyon uçuş gerçekleşmişken, bu sayı 2023’te yaklaşık 500.000 artmıştır. Bu artış, hava ulaşımını tüketici için daha sıkıntı hale getirmiştir.

FAA, hava trafik denetim sisteminin mevcut halinin sürdürülebilir olmadığını ve bu nedenle yatırım yapılması gerektiğini vurgulamaktadır. 17 kritik sistemin 2024 prestijiyle hala eski olduğunu belirten uzmanlar, bu durumun güvenlik ve verimlilik açısından önemli tehditler barındırdığına dikkat çekmektedir.

Gelecek Kuşak Hava Trafik Denetim Sistemi: NextGen

Hava trafik denetim sistemini modernize etmek için en değerli adım, “NextGen” ismi verilen yeni jenerasyon sistemin devreye alınmasıdır. Bu sistemin temel emeli, uçuşların daha verimli bir biçimde yönetilmesi, yakıt tasarrufu sağlanması ve bağlantıyla ilgili sorunları azaltmaktır. NextGen, irtibat, navigasyon, otomasyon ve nezaret üzere dört ana alanda iyileştirmeler yapmayı hedeflemektedir.

Örneğin, bu sistemle birlikte, hava trafik kontrolörlerinin uçakların nerede olduğunu ve hangi vakit dilimlerinde hareket ettiklerini daha yanlışsız bir halde takip edebilmeleri sağlanacaktır. Bu da uçuş rotalarının daha verimli bir formda planlanmasına imkan tanıyacaktır. Lakin bu modernizasyonun uygulanabilmesi uzun yıllar alabilir. Teknolojik değişimler süratle gerçekleşirken, mevcut sistemlerin hala yetersiz kalması, yeni ekipmanların ve yazılımların yıllarca beklemesine neden olmaktadır.

Hava Trafik Kontrolörleri ve Gereksinim Duyulan Yatırımlar

Amerika’daki hava trafik denetim sisteminin en büyük zorluklarından biri de kontrolör sayısındaki azlıktır. 2011’den 2024’e kadar hava trafik kontrolörü sayısında bir azalma görülmüştür. Kontrolörlerin sayısı şu anda muhtaçlık duyulan düzeyin yüzde 20 ila 25 altında kalmaktadır. Uzmanlar, hava trafik kontrolörlerinin yaşlarının artırılmasının gerektiğini, zira günümüzde daha sağlıklı bireylerin 56 yaşında da çalışabilmesi gerektiğini savunmaktadır.

Ayrıca, hava trafik denetim sisteminin daha süratli bir formda modernize edilmesi için ekipman alım süreçlerinin hızlandırılması gerektiği söz edilmektedir. Mevcut durumda, her yıl belli bir bütçe tahsis edilmesine karşın, uzun vadeli planlama ve alım için kâfi finansman sağlanamamaktadır.

ABD’nin Hava Trafik Denetim Sisteminde Islahat İhtiyacı

Hava trafik denetiminin tekrar yapılandırılması konusunda, 2017’de Trump idaresi tarafından atılan bir adımda, hava trafik denetimi federal hükümetten ayrılarak, bağımsız bir kar gayesi gütmeyen kuruluşa dönüşmesi önerilmiştir. Bu tıp ıslahatlar, Kanada, İngiltere, Avustralya ve Yeni Zelanda üzere ülkelerde muvaffakiyetle uygulanmış ve hava trafik denetiminin daha süratli ve verimli bir biçimde işleyiş göstermesi sağlanmıştır. Bu yapının bağımsız bir kuruluş olarak faaliyet göstermesi, yeni ekipmanların süratle temin edilmesine ve uzun vadeli planların yapılmasına imkan tanıyacaktır.

Ancak, birtakım uzmanlar bu cins bir ayrımın, güvenlik sorumluluklarını etkileyebileceğini ve hava trafik denetiminin büsbütün hükümetten bağımsızlaşmasının risk taşıyabileceğini söz etmektedir. Yeniden de genel görüş, hava trafik denetim sisteminin modernize edilmesinin kaçınılmaz olduğudur.

Sonuç: Hava Seyahatinin Geleceği ve Güvenlik

ABD’deki hava ulaşımı, her ne kadar bugüne kadar dünyadaki en inançlı sistemlerden biri olarak kabul edilse de, artan uçuş sayısı, eskiyen teknolojiler ve azalan kontrolör sayısı nedeniyle önemli bir tehdit altındadır. Hava trafiğini inançlı ve verimli bir formda yönetebilmek için önemli yatırımlar yapılması gerekmektedir. Bu yatırımlar yalnızca teknolojik yenilikleri değil, tıpkı vakitte insan kaynağını ve altyapıyı da kapsamalıdır. Lakin, her geçen gün büyüyen bu sorun, sistemin daha da zorlayıcı hale gelmesine neden olmaktadır.

İlginizi Çekebilir:İşte o bankanın analizi: Dolar düşmeye devam ediyor!
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

Deniz Yatırım’dan Sabancı Holding için bilanço değerlendirmesi…
TEB sürdürülebilirlik temalı sendikasyon kredisini yeniledi
QNB Türkiye, yılın dokuz aylık dönemine ilişkin finansal sonuçlarını açıkladı
Ekonomistler TÜSİAD seminerinde 2025 tahminlerini anlattı:  Çok kritik bir yıl
Enerjisa Enerji’den 4 milyar 800 milyon TL’lik rekor tahvil ihracı…
ASELSAN’dan 139,3 milyon dolar değerinde yeni anlaşmalar
Xbet Resmi Giriş | © 2025 |
404 Not Found

404

Not Found

The resource requested could not be found on this server!


Proudly powered by LiteSpeed Web Server

Please be advised that LiteSpeed Technologies Inc. is not a web hosting company and, as such, has no control over content found on this site.